lauantai 23. toukokuuta 2020

Kolme asiaa.

Tervepä terve. Tällä kertaa vuorossa on 4 vuoden takaisesta postauksesta kopioitu haaste. Käykääpä huviksenne tsekkaamassa sekin, koska sieltä on ilokseni toteutunut yllättävän moni asia, joita olen kommentoinut sinne nyt jälkikäteen.


3 asiaa, joista pidän

Psykologia. Se oli mun lemppariaine lukiossa ja kirjoitinkin siitä M:än. Tutkin edelleen kaikkea psykologian teorioista neuropsykiatrisiin häiriöihin. Persoonallisuushäiriöt (varsinkin narsistinen) on aihe, joka kiehtoo lähinnä sen takia, että miten sellainen kehittyy kullekin yksilölle ja kuinka löyhin perustein ihmiset nimittävät ikäviä ihmisiä narsisteiksi. Psykologia on aihe, josta voisin jonkun yhtä kiinnostuneen kanssa jauhaa loputtomiin. MBTI on myös yksi ikuisuusaihe, joka mua kiinnostaa, vaikka onkin julistettu pseudotieteeksi. Yritän aina saada ihmiset tekemään sen testin ja saada tietää mikä heidän tyyppinsä on, jotta voin sitten tehdä omat tuom- kröhöh siis päätelmät ko. ihmisestä.
Kermavaahto. Pitää on liian laimea ilmaisu, mä rakastan kermavaahtoa. Jos sitä on leivoksessa, jälkkärissä tai mansikoiden kanssa, ei voi mennä vikaan. Kerran kun oltiin Rauhalahden kylpylässä ja siellä oli jälkkärinä marjakiisseliä ja kermavaahtoa, mulla se annos oli ennemminkin kermavaahtoa marjakiisselin kanssa. Ja mun mielestä laskiaispullia pitäis saada ympäri vuoden ja niitä pitäisi alkaa kutsua vaan kermapulliksi niin ettei tartte enää mitään laskiaisia miettiä.
Uskomattomat tarinat oikeista ihmisistä. Humans of New York ja Upworthy on mun lemppareita Instagramissa tällä hetkellä.

3 asiaa, joista en pidä

Suolakinuski. Sitä alettiin tunkea joka kakkuun, jäätelöön ja leivokseen joskus 5 vuotta sitten eikä loppua tunnu näkyvän. Mä en muutenkaan tykkää makean ja suolaisen sekoituksista ollenkaan.
Kilpailuhenkisyys. Terve kilpailuhenki on jopa ihan hyvästä, mutta tuntuu että nykymaailmassa ihmisiä ajetaan jopa loppuunpalamisen partaalle työelämässä kilpailuhengen kovetessa. Jos et pysy kilpailussa mukana, tiput armottomasti kyydistä.
Ihmiset, jotka puuttuvat toisten asioihin. Niin kuin vanha sanonta sanoo: "Ottakaa tavoitteeksenne viettää hiljaista elämää ja pitää huolta omista asioistanne ja tehdä työtä käsillänne."

3 asiaa, joita tein viime viikonloppuna

Pelattiin porukalla Star Wars -lautapeliä. Hävittiin ankarasti ja mulla meni vähän fiilis kun haavoituin ajassa 3 min 45 sek, mutta Darth Vaderin ilmaantuminen tehtävässä on aina yhtä jännää!
Poikettiin Tammelantorilla trehvaamassa perhettä. Sukua oli paikalla kolmessa polvessa (kuitenkin just sen 10 ja turvavälit oli kunnossa), sää oli ihana (joskin hieman tuulinen) ja Ullan Grilliltä ostettiin hyvät makkaraperunat!
Käytiin kuvaamassa kirsikankukkia kaverin kanssa. Olipas siinä k-kirjaimella alkavia sanoja. Ystäväiseni Noora kysäisi perjantaina, että pääsisinkö heti seuraavana tai sitä seuraavana päivänä kuvaamaan Frenckellin kirsikkapuita ja olemaan mallina. Pitkään aikaan en oo niin nopeella varoitusajalla suostunut, mutta mitä tahansa sen eteen, että pääsee valokuvaamaan ja ettei missata kirsikankukkia! Oli niin chilliä sekä kuvaannollisesti että kirjaimellisesti; siellä tuuli aika paljon, joten kuvista tuli hauskan lennokkaita. TBD...

Full disclosure: nää on nyt tässä kohtaa jo toissaviikonlopun tapahtumia. Viime viikonloppu oli aika perus, joten en jaksa muistella mitä sillon tapahtui. Pääsin kyl pitkästä aikaa saunaan ja se oli tosi ihanaa.

Tässä melkein kaikki huovuttamani jutut. Lemppareitani on
punainen kukka (mun ihan eka huovutus!) ja alin vihreä lehti.

3 asiaa, jotka osaan

Huovuttaminen. Ystävä opetti huovuttamaan viime syksynä ja se on hauskin käsityön muoto mitä tiedän. Kuten ystäväni NN totesi: "Eikö olekin terapeuttista tökkiä villaa neulalla?" Voi kyllä! Jälki ei ole mulla kovin ihmeellistä, mutta se ei haittaa, kun itse tekeminen on hauskaa.
"Sä osaat kirjoittaa hauskasti", sanoi Keijo. Lisäsi myös perään, että "saat quotata mua, ettei sun tarvi itestäs noin sanoo".
Hyvän makaronilaatikon tekeminen. Keijo sanoi tämän myös. Mä en siis tiedä ite mitä osaan, niin pitää kysyä joltain ulkopuoliselta.

3 asiaa, joita en osaa

Instagramin algoritmin ymmärtäminen. Tämä olis hyödyllistä mulle työjutuissa, mutta mun aivokapasiteetti ja kiinnostus eivät yksinkertaisesti riitä käsittämään koko konseptia. Mä oon päättänyt, että taaplaan omalla tyylilläni somen ihmeellisessä maailmassa enkä jaksa vaivata päätäni alati muuttuvalla systeemillä, jota joku kolho koodaajanplanttu mielivaltaisesti siellä jossain säätelee ihan miten sattuu.
Erikoiset lettikampaukset. Ainoa minkä osaan on ne ihan perusletit. En osaa tehdä ranskanlettejä enkä hollantilaisia enkä mitään kalanruotoja. En oo muutenkaan kätevä näpertäjä, mutta tää harmittaa kyllä aika paljon.
Iskeä silmää yhdellä silmällä. Jos haluan vähä lirttailla omalle miehelle, niin mää käännän päätäni sillain, ettei Keijo nää mun toista silmää ja räpäytän niitä. Sit Keijo nauraa mulle.

3 asiaa, jotka haluaisin osata

Biisin sanojen tai runojen kirjoittaminen. Joskus tökkii vaan niin pahasti tän blogin kanssa eikä mulla oo mitään asiaa, mutta kuvia olis vaikka muille jakaa. Kuinka helppoa olis antaa vaan runosuonen virrata ja kirjoittaa biisejä tai runoja tänne blogiin? Onneksi on lahjakas veli, jolle nakittaa näitä hommia nykyään!
Täytekakun leipominen. Mun äiti tekee niin huippua täytekakkua, että haluaisin opetella itsekin sen reseptin.
Auton tai kaksipyöräisen ajaminen. Polkupyörää osaan toki ajaa, mutta oon haaveillut skootterista ainakin vuoden. Mulla ei oo ollut erityistä intoa hankkia ajokorttia, edes silloin kun asuttiin tuolla kauempana kaupungista. Nyt kuitenkin olis tosi hauska osata ajaa vaikka skootterilla ja käydä helposti asioilla itekseni eikä tarttis olla pummaamassa kyytiä koko ajan. Sähkömopo olis myös ihan paras, ja mä rakastan sähköpotkulautoja.

Vallilan Hämeensilta on ♥

3 asiaa, jotka minun pitäisi tehdä

Työhommiin panostaminen. Olen ajatellut palata freelancer-hommien pariin, mutta se on nyt jäänyt täysin puheen tasolle. Joka kerta, kun tulee puheeksi työasiat, selitän tästä asiasta, mutta samaan aikaan mua alkaa hävettää, koska tiedän tasan tarkkaan, etten ole saanut mitään aikaiseksi enkä tiedä saanko edes.
Aloittamieni kirjojen jatkaminen. Aloitin kipeänä ollessani Suljetun Maan ja ostin Mike Smallcomben Making Michael -kirjan e-kirjana ja molemmat ovat totaalisen kesken. Ai niin ja ostin kirppikseltä eurolla The Hate U Given ja sitä oon lukenut jopa pari sivua. HNNNNNGH miksi olen huono.
Kodin viimeistely. Meillä on kämppä aikalailla hyvässä kuosissa, mutta vielä on kasseja ja nyssyköitä liikaa vaatehuoneessa, mun vaatekaappi kasaamatta sekä siellä täällä yksittäisiä kasoja tavaroita, jotka hakevat vielä paikkaansa.

3 asiaa, joista stressaan

Työhommat. Kuten edellä sanoin, en ole saanut oikein aikaiseksi mitään. Vähän oli maaliskuussa työhommia, mutta nyt ei oo ollut hetkeen mitään. Toisaalta haluan yrittää ottaa tämän korona-ajan levon kannalta, mutta lepo ei maksa laskuja ja sekös ressaa ja rassaa aikasta huolella.
Koronan aiheuttamat säädöt ja haasteet. Kuinka pitkälle tää koronatilanne pitkittyy? Voinko varmana asioida turvallisesti kaikkialla? Koska voin palata töihin?
Pahimmillaan kaikki. Mä oon ihminen, joka kyllä keksii ressinaiheita eikä tarvii edes paljoa yrittää. Mulle on sanottu, että vaadin iteltäni hirveästi. Se on kyllä totta, mutta miten mä saan mitään tehtyä, jos en vaadi iteltäni mitään? Kuka sitten multa vaatisi mitään, jos en minä itte?

3 asiaa, jotka saavat minut rentoutumaan

Hieronta. Varsinkin päänseudun- ja jalkojen hieronta. Parasta bestii.
Blogin kirjoittaminen. Joskus on kyllä melko ei-rentouttavaa, kun haluaisin kirjoittaa, mutta ei vaan suju. Mutta ne kerrat, kun sormet tanssivat näppäimistöllä sujuvasti ilman taukoja ja teksti on sisällöltäänkin edes etäisesti järkevää, tuntuvat erityisen rentouttavilta.
Eteerinen musiikki. Kun musiikki kolahtaa, tunnen leijuvani pilvissä.

Koko asu tietysti second handia.

3 asiaa, joista puhun useasti

Määhän puhun vaikka mistä ja paljon, mutta...

Syvällisiä analyysejä ja hypoteeseja itsestä, muista ihmisistä ja tapahtumista. Mää en koe olevani mikään ennustaja enkä edes usko sellaiseen, mutta kokemuksen syvällä rintaäänellä ja ihmismieltä jokseenkin ymmärtävänä olen osannut ennustaa melko tarkasti joitain tapahtumia päiviä tai kuukausia tai jopa vuosia ennen kuin ne ovat tapahtuneet. Mä teen sen ihan vain päättelemällä ja seuraamalla ihmisten käyttäytymistä ja aiempia syy-seuraus-suhteita. Joskus mun arviot ovat menneet todella metsään, sen voin avoimesti myöntää. Mutta silloin kun ne ovat tapahtuneet ja kyseessä on ollut ikävä juttu, se on tuntunut musta kurjalta, koska ajattelen, että olisin voinut estää sen. Mutta toisaalta taas miten mä olisin voinut mitään estää kuulostamatta ihan kajahtaneelta?
Asiat, joita aion tehdä myöhemmin tai sanoa jollekin. Kertaan monta kertaa ääneen Keijolle tai kuka nyt sattuu olemaan vieressä siinä, että mitä, miten ja missä järjestyksessä teen jonkin asian tai sanon jollekin jotain. Tämä on mun tapa valmistautua kaikkeen mahdolliseen, ettei tule yllätyksiä ja mua ei jännitä sitten liikaa etukäteen.
Asiat, joista tulee hyvä fiilis. Uusi musiikki, jota oon bongannut Spotifystä tai jonkun aiemman lempparin biisit. Auringonpaiste ja lämmin keli. Kirppislöydöt. Tanssi. Hauskat sattumukset. Hyvät leffat ja sarjat. Haluan varsinkin nyt keskittyä kaikkeen hyvään mitä on, koska kaikki muu ympärillä tuntuu olevan yhtä kaaosta, vaikkakin on hieman tasaantumaan päin.

3 asiaa, jotka puen mielelläni päälle

Kauluspaita. Oon jotenkin aivan fiiliksissä kaikista vaatteista, joissa on kaulus ja nappeja. Oli se mekko, paita tai toppi. Ne on niin monikäyttöisiä ja saan halutessasi monta eri lookkia samalla vaatteella.
Väljä mekko. Monki on väljien mekkojen taivas ja haluaisin aina ostaa sieltä kaikki ihanat löllöt paitamekot. Väljissä mekoissa en myöskään ole liian itsetietoinen omasta kropasta. Ei sillä, että sillä olisi väliä, mutta on jotenkin paljon rennompaa ja helpompaa olla väljässä mekossa. Parasta on bongata kirppiksiltä täysin uniikkeja yksilöitä.
Korkeavyötäröiset housut. Housun mallilla ei ole väliä, kunhan se on korkeavyötäröinen. Tykkään pilleistä, mutsifarkuista ja culotteseista.

3 asiaa, joita en pue päälleni

Napapaidat. En halua, että mulla näkyy vahingossakaan paljasta ihoa selän tai vatsan seudulta ylä- ja alaosan väliseltä alueelta.
Legginssit ilman pitkää yläosaa. En tykkää pitää tiukkoja housuja ilman berberin peittäviä vaatteita. Tulee liian paljastettu olo muuten.
Pitkähihaisen vaatteen päälle lyhyempää hihaa. Esimerkiksi henkselimekko ja sen alla pitkähihainen paita. Tulee jotenkin pikkutyttömäinen fiilis enkä koe sellaista tyyliä omakseni.


3 asiaa, jotka haluaisin hankkia

Uusi läppäri. Tää nykyinen alkaa vedellä viimeisiään paitsi tilan myös nopeuden suhteen ja päivityksiä tähän ei kai edes enää saa. Tähän Ralph Wiggumin "I'm in danger." -giffi.
Järjestelmäkamera. Ikuinen, saavuttamaton haave. Haluaisin mahdollisuuksien mukaan osallistua valokuvauskurssille, jossa kaiketi saa olla mukana myös puhelimen kameralla. Kaverini Noora varoitti kyllä, että tuolla sitten kyä jää koukkuun järkkärin käyttämiseen.
Vaatehöyrystin. Mulla on yllättävän paljon silittämistä vaativia vaatteita (mm. viskoosista tehtyjä), mutta silittäminen on niin ärsyttävää ja meillä on ihan ikivanha kiikkerä silityslauta. Käytin vaatehöyrystintä aiemmassa työpaikassa ja se oli niin kätevä!

3 asiaa, joista unelmoin

Iso lasitettu parveke. Sellainen, josta saisi sisustettua olohuoneen tapaisen hengailutilan. Meiän parveke on aika karu ja pieni, sen kaide on ruosteessa eikä siinä ole edes ikkunalasia.
Classic Nougat -jäätelö. En ole saanut kyseistä jätskiä yli 15 vuoteen. En tykkää Classicin triplasuklaasta enkä kermatoffeesta yhtään ja ne vaan pysyy jätskialtaissa vuodesta toiseen ja mukaan tulee uusia outoja makuyhdistelmiä ja koko sen kuin pienenee ja kuorrute ohenee. Haluan takaisin sen leveän ohutkuorisen tai ohuen paksukuorisen Classicin vanhalla reseptillä, KIITOS. #katkera
Oma kirpputori. Tää on semmonen ikuisuushaave, mutta olis ihanaa omistaa oma kirppis, second hand -kauppa tai muu pieni liike. En usko, että sellaiseen kannattaa ryhtyä pitkiin aikoihin, mutta aina saa unelmoida.

3 asiaa, joita pelkään

Suuria hyönteisiä ja ötököitä. Varsinkin karvaiset ja uhkaavasti pörisevät ja surisevat yksilöt ovat ahdistavia ja painajaisteni pääosahahmoja.
Yllättäviin sosiaalisiin tilanteisiin joutuminen ilman sosiaalista miestäni. Se riippuu ihan päivästä, että miten se tilanne sitten menee. Kaikki vaikuttaa: verensokeri, vireystila, vuorokaudenaika, stressi, kiire. Enkä mä pelkää sitä itse kohtaamista jonkun tutun kanssa vaan sitä, että osaako mun aivot ja suu olla yhteistoiminnassa keskenään. Mä olen paljon asioita, mutta sanavalmis ei ole yksi niistä.
Oma mieli. Aina on jotain, joka ressaa, rassaa ja ahdistaa. Epäilyttää omat kyvyt, omat taidot, oma osaaminen. Mä oikeasti pelkään, että tää pakollinen tauko työskentelystä kodin ulkopuolella tekee pahasti hallaa mun työkyvylle. Niin on käynyt aiemminkin. Ikinä en oo tyytyväinen itteeni ja omaan tekemiseen. Aina on parannettavaa ja vaikka olisinkin suoriutunut loistavasti, mieli on jo seuraavassa tehtävässä ja unohdan edelliset saavutukset ja pidän niitä hetken päästä merkityksettöminä. Mä voin paremmin, kun voin olla hyödyksi ja tehdä mahdollisimman paljon yhteisen hyvän eteen, mutta sitten kun kroppa ja mieli kaipaisi lepoa, poden syyllisyyttä siitä. Miks mä en vaan osaa ottaa rauhallisesti ja chillata?


3 asiaa, jotka toivon tapahtuvan lähitulevaisuudessa

Saisin myytyä tai annettua pois kaikki ylimääräiset vaatteet ja tavarat. Oon nyt koronan aikana myynyt aikas urakalla Marketplacessa ja Zadaassa vaatetta ja tavaraa. 3.6. mulla alkaa arvonnasta voitettu myyntijakso Hervannan Swapissa, jee!
Pääsisin käymään kahviloissa ja katselemaan Tampereen lempparipaikkoja. Haluaisin poiketa äidin kanssa Keskustorilla uudessa kahvilassa, Valkoisessa Puussa. Haluaisin mennä Keijon tai kavereiden kanssa kuvaamaan eri paikkoja Tampereella. Täällä on oikeesti niin paljon nähtävää ja nättejä paikkoja, jotka ovat päässeet unohtumaan vuosien varrella. Onneksi ei ole vieläkään tullut ulkoilukieltoa, joten mikään ei estä mua!
Koronavirus nitistettäisiin ja elämä jatkuisi taas edes hetken siedettävänä ennen seuraavaa kunnon mäjäystä. Koska sellainen tulee, uskokaa pois.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti