perjantai 18. joulukuuta 2020

Unpopular opinions: Fashion, beauty and decor.

Fun fact: mä rakastan lukea kaikkia epäsuosittuja mielipiteitä. Aina en tietenkään ole samaa mieltä, mutta sitten kun olen, suustani (tai vähintäänkin pääni sisällä) pääsee helpottunut ”KIITOS, en ole ainut”. Mutta toisaalta taas en uskalla jakaa omia mielipiteitäni, koska en halua pahoittaa kenenkään mieltä.

Nyt kuitenkin päätin hypätä suoraan kohti otsonia eiku epämukavuusaluettani ja kerron muutaman epäsuositun mielipiteen liittyen muotiin, sisustukseen ja muihin trendeihin.

En ymmärrä Artekin päälle. Sattumalta tästä tuli puhe tätini ja serkkujeni kanssa, kun juteltiin kirppiksistä ja käytettynä ostamisesta ja boheemia Afrikka-tyyliä ja lämpimiä sävyjä rakastava tätini totesi, että ei tykkää yhtään Artekista. Mun suusta pääsi helpottunut ”KIITOS”. Oon tässä nyt katellut jonkin aikaa full-on Artek-huumaa somessa ja ihmetellyt, että mistäs nyt tuulee. Toki tiedostan, että se on suomalaista muotoilua ja monet tykkäävät siitä, mutta mun (ja tätini (ja myöhemmin selvisi, että myöskään äitini)) makuun se ei ole sitten yhtään.
 
(Ps. Okei, tota. Artekilla on näköjään ihan nättejä valaisimia, sen sain tänään vahingossa huomata. Tarkoitin tällä lähinnä heidän muita huonekaluja, kuten tuoleja, pöytiä ja jakkaroita, joiden estetiikasta en niin välitä. Joten I stand partially corrected.)
 

Tämä jopa oikeasti harmittaa mua, mutta mä en tykkää yhtään käyttää pellavaisia vaatteita, koska inhoan sitä miltä pellava tuntuu iholla. Sama juttu on villan kanssa, joka pistelee tosi ikävästi. Pellava olis niin kiva kesällä viileytensä vuoksi ja villa pitäisi lämpimänä. En kyllä tiedä voiko tämä olla mielipidekysymys, kun kyse on enemmänkin aistituntemuksista.


En tykkää yhtään niistä jokin aika sitten takaisin muotiin tulleista Venetsia-tuoleista. Meinasin lapsena keikahtaa niissä kumolleen mummilassa ja nykyään musta tuntuu, että mun vaatteet menis niissä tyyliin rikki. On ne kai ihan kivannäköisiä, mutta mun mielestä todella epäkäytännöllisiä.

Kikkurat eivät ole tässä parhaimmillaan,
mutta tykkään tästä villistä lookista.

Tämä mielipide koskee Curly Girl -metodia: en tiedä kuinka kyseenalaista muista CGM:n noudattajista on sanoa näin, mutta mun mielestä metodia ei välttämättä tarvitse noudattaa just prikulleen. Esim. mä värjään hiukseni noin kerran kuussa (voi olla harvemminkin, en pidä kirjaa mun värjäyksistä) sulfaattia sisältävällä Schwarzkopfin Only Love -värillä ja käytän välillä hiuslakkaa (mutta aina teen omenaviinietikka-clarifyingin heti jälestäpäin ja kosteutan niin maan perusteellisesti, että ei täs mididst). Faktahan on se, että mä en hiusten värjäämisestä luovu niin kauan kuin luonnollisen hiusvärin pysyvä muuttaminen ei ole mahdollista (toisin sanoen en ikinä).
 
Omistan vain yhden satiinisen tyynyliinan, joten välillä on pakko käyttää niitä perus puuvillaisia. En värkkää minkään finger coilien ja muiden asettelujen kanssa vaan puristelen muotoilutuotteet märkinä selvitettyihin kikkuroihin pää alaspäin ja toivon parasta. Ploppaan edelleen mieheni vanhoilla t-paidoilla. Kuivaan hiukset keskilämmöllä, koska sillä pelkällä viileällä puhalluksella mun hiukset ei kuivuis koskaan. En freesaa hiuksiani välipäivinä (paitsi vähän vain tupruttelen kuivashampoota ja tyvikohottajaa) vaan annan pörrön olla valloillaan eikä tavalliset kuolevaiset (aka kiharattomat) edes huomaa mitään ja kehuja satelee tuttuun tapaan.

Pakko se on sanoa kuitenkin loppuun, että kaikilla on erilainen ja yksilöllinen hiuslaatu. Jokin mikä toimii toisella ei sitten taas toimi toisella. Ja tottakai jos pystyt noudattamaan metodia just eikä melkein niin se kannattaa ehdottomasti! Sehän on kaikkein parasta. Jos kuitenkin koet kaikki pienetkin detaljit metodin säännöissä vaikeasti toteutettavina tai jopa uuvuttavina ja haluaisit ottaa rennommin, kokeile pientä karsimista ja katso mitä tapahtuu. Mielestäni kaikkein tärkeintä on kiinnittää huomiota inciin ja välttää niitä sulfaatteja (paitsi jos tarvitsee tehdä final wash uudestaan), kuivattavia alkoholeja sekä jättää silikoniset ainesosat ja kuumat käsittelyt kokonaan pois.
 
Tulipas tästä pitkä räntti. Saatan kuulostaa tässä turhautuneelta koko metodiin, mutta ei tää oo sitä vaan jotain mitä mun nyt oli vaan pakko saada sydämeltä. Välillä harmittaa, etten omista lanteille ulottuvia paksuja ja kiiltäviä unelmakiharoita, joita IG:n exploressa ja Facen CG-ryhmässä nään. Yritän muistaa, että se vaan on ominaisuus, jolle en voi mitään, koska oikeasti tukkani on ohut rotanhännänliru eikä kasva puolta selkää pidemmäksi. Kiiltävä ja terve tukka on mahdollista saavuttaa, mutta siihen lienee pitkä matka. Itepähän kärvensin, myrkytin ja revin tukkaani vuosia, mutta toisaalta en vielä tiennyt paremmasta.

 
Toisin kuin suurin osa naisista, mä en inhoa sukkiksia (sama homma myös rintsikoissa). Tosin mä käytän aina yli 30-40 denierin sukkiksia, koska 15-20 denieristä multa tulee sormet välittömästi läpi ekaa kertaa niitä päälle repiessäni. Mutta paksut sukkikset control topilla... Ai että.
 

Mä en ymmärrä mitä tanssituntimuodille on tapahtunut. Mihin katosivat löysät collegepökät, joissa haarus ulottui polviin asti ja miksei crew neck -paidoista enää leikata kaulusta irti niin leveältä alueelta, että hihat tippuivat vuoronperään olkapäiltä? Entäs ne tanssikengät, joissa oli semmonen hieno muotoiltu pohja? Nykyään reeneissä vedetään crop topeissa, tiukoissa legginseissä ja Converseissa tai Superstareissa.
 
Kai se niin on, että muoti muuttuu niin tanssipiireissä kuin muissakin piireissä. Mutta silti EN PIDÄ. Voin minä nyt ehkä joissain mukavissa letkinsseissä reenata ja Adidas-takissa/hupparissa, mutta napapaitoihin minä vedän rajan!!!

Terveisin Hiphopmummo_92.


Mä en välitä käyttää pieniä korviksia nykyään ollenkaan. Mitä isommat ja överimmät, sen paremmat. Kyllä mulla semmosia pikkunappeja ja -klipsejä on ja käytän niitä välillä nyt näin talvella isojen huivien takia, koska isot korvikset ja jättihuivit eivät aina osaa toimia yhteistyössä. Mä vaan rakastan isoja ja näyttäviä korviksia ihan yli kaiken (esim. La Kivan korvikset tän postauksen selfieissä ja haluaisin lisäääää). Ja jos kuitenkin käytän nappikorviksia, niidenkin tulis mielellään olla isokokoisia.
 
On se jännä muuttua iän myötä silleesti hauskasti, että ennen vihasin punaista väriä ja muitakin kirkkaita värejä, koska koin herättäväni liikaa huomiota, mutta nyt ei haittaa moinen ollenkaan. Omintakeinen tyyli best!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti