maanantai 7. syyskuuta 2015

Sverige 2015: De första dagarna

Kiva alottaa postaus tälleen, mut MUA ÄRSYTTÄÄ. Reissusta on jo kuukausi enkä muista puoliakaan kaikkea, paitsi tietysti ne mistä mulla on otettuna kuvia. Mut vaikka onkin paljon kuvia, niin en mää osaa kertoa reissusta samalla tavalla kuin mitä heti reissun jälkeen. Yritän nyt kuitenkin jotain vääntää, koska haluan. Mää myös pidin alkuun jonkin sortin matkapäiväkirjaa, joka tyssäs aikas nopeasti sitä mukaa, kun oli päivät ammuttu täyteen tekemistä. Ensimmäisen päivän merkintä on aika yksityiskohtainen, koska silloin ei ollu vielä ehtinyt tapahtua mitään.

Kuvien paljouden johdosta jaan Ruotsi-jutut osiin, ettei tuu mitään hirveitä rumia kilometripostauksia. Tulevissa postauksissa pahoittelen etukäteen tekstin vähyyttä, mää kompensoin sitä sitten kuvilla!

LET THE STORY BEGIN.

Meiän piti lähteä iltalaivalla, mutta kuinkas kävikään: oltiin ylläripylläristi liian myöhään liikkeellä varauksien kanssa, ja jouduttiin hupsista vaan aamulaivaan. Hyöh.

Captain's Log, 26th of July.

"Sain nukuttua 2 ja puoli tuntia viime yönä. Nousin klo 3.15 ja lagasin hetken koneen ääressä. Heitin uuden suosikkimekkoni päälle ja söin vähän, koska nälkä oli kurninu vattassa jo alkuillasta. Laitoin itteni ihmisen näköseks tököttimillä ja kynillä ja suoristin otsatukan edustuskuntoon. Muun revohkan annoin olla valtoimenaan ja pörröisenä ja kruunasin itseni kukkaseppeleellä.

Tarkistin vielä miljoonanteen kertaan, että varmasti on kaikki tärkeä unohtunut pakata ja klo 5.15 päästiin lähtemään kohti Turkua ja satamaa.

Matka meni tosi jees. Mun jalat ei puutunut! Onneks olin varustautunut mukavalla mutta silti nätillä vaatetuksella. Kuunneltiin vuorotellen toistemme valitsemia biisejä ja matkan viime metreillä satamassa kaikki oli ihan väsyhepuleita.

Keijo ei ollut huomannut, että Viking Linen nettikauppa ei ollut lisännyt automaattisesti hyttejä menomatkalle. Saimme viime hetkellä hytin. Onneksi. Muuten olis pää räjähtänyt, jos en olis saanut nukkua. Laiva lähti liikkeelle klo 8.45 ja singahdimme samantien syömään aamupalaa. Pekonin tuoksu oli huumaava, joten mun oli pakko lapata sitä lautanen täyteen.

#matiashajoilee #pucko #javelinmasterkeijo
Tultiin nukkumaan hetkeksi ennen tax free-koitoksia ja buffet-ähkyn hankkimista. Mää oon ollut hereillä jo kohta tunnin. Muut koisaa ja kuorsaa tuolla sikeesti. Ei tässä mitään, saanpahan ottaa ihan rauhallisesti. Aamulla kiukutti ja ärsytti kaikki nälän ja väsymyksen takia, mutta nyt on mukava olo. Korjaan vähän mun tukkaa päikkäreiden jäljiltä, herätän pikkuhiljaa Keijon, Matiaksen ja muksut ja mennään seikkaileen laivan käytävillä. Hyvää matkaa meille!

Kaunein pullo mitä maa päällään kantaa. #minäsaansinutvielä
Tax freessä oli kaikkee kivvaa. Violetti metallinen Tangle Teezer (spoilers: en saanut sitä, koska päätin ostaa sen vasta kotimatkalla, MUT NE MOKOMAT OLI LOPPUNEET. PÄHPÖH.). Converseja. Kivoja, mutta hitusen liian kalliita vaatteita. Hajuvesiä. Paljon karkkia. Hyvältä kuulostavia alkoholeja. Paljon paljon KAIKKEE. Mutta pidin pääni ja ostin vain Ruotsin tuliaisten täydennökset ja vähä Kinder Maxeja ja purkkaa.

SITTE SYÖMÄÄN.
#demmozzarellaballs #sogood #demwhippedcreams #iloveit #hanapepeparaspepe
NO NYT ON SYÖTY.

Oon AIVAN täynnä. Mää en syö viikkoon. Tai ainakaan ennen ku illalla Maxissa. Jota on muuten odotettu viime kerrasta, kun oltiin Ruotsissa.

Matias teki majan ja menossa on hepuli vol. 2. Tekis mieli purkkaa, mut oon niin täynnä ja veltto, etten jaksa nostaa ruhoani sängystä ja kävellä paria askelta naulakolle.

Loppupäivä long story short:
Klo 18: Tax Free.
Klo 18.25: Autokannelle ja ostoksien jo valmiiks täyteen autoon ahtaaminen.
Klo 19 jälkeen: Pois satamasta.
Myöhemmin: StatOililla pysähtyminen ja EKA NOGGER-JÄÄTELÖ! Niitä ei saa Suomesta, joten oli yhtä nautintoa joka palanen!
Hetken päästä: 80 km ajoa ja Maxissa pysähtyminen.
Vielä myöhemmin: Matias ajoi loput 100 km ja minä nukuin.
Klo 23.00: PERILLÄ!

Mun nenää kutitti ja se vuoti koko loppupäivän ja mun olo alkoi heikentyä Maxin jälkeen... Oli aika kipeä olo ja vedin huiviini kaikenmaailman sinkit ja särkylääkkeet. Minä en luovuta!

Captain's Log, 27th of July.

Nousin klo 12. Nukuin 11 tuntia. Kyllä pikkasen ramas.

Heräilin pitkin aamua, mutta aina nukahdin uudestaan, kunnes Keijo havahtui siihen, kuinka paljon kello oli. Nousin suihkuun ja olo on ihanan freesi. Kipeydestä ei oo juuri tietoakaan, mut en silti uskalla nuolaista ennen ku tipahtaa... Nyt ihmisten ilmoille ja aamupalalle!

Söin appivanhempien omia kirsikoita, oli ihania. ♥ Nyt matkalla Gävlen keskustaan ja noi meinaa jättää mut ja Matiaksen palloileen keskenämme hetkeks. Sekoilu on taattu!

Teimme myös pienen detourin Gefle IF:n areenan kautta ja käytiinpä kuvaamassa Keijon vanhaa koulua.

Pitihän se koripallokin saada johonkin yhytettyä.

Vähän ehkä väsynyt, mutta silti niin ihana. ♥

Ja nyt shoppailees!

#matiaskinvähäshoppaili #opetinsitätavoille
#miksinäytänraskaanaolevalta #glitter
WE SURVIVED. Löydettiin kaikki mitä tarvittiin, for now at least. Ja mää sain ostettua vihdoin sen matkalaturin! Kotona meitä odotti Keijon veli vaimoineen ja lapsenlapsineen.

Ihanan appiukon tekemän lihan ja potatisgratängin jälkeen lähdettiin seikkailulle Trampeniin ja junasillalle.

Poikettiin myös leikkipuistoon, joka sijaitsi aivan lähellä Keijon appivanhempien kotia.

Siitä meni muutamakin juna ohi, kun hypittiin tuolla. Aina kun valot välkky ja vaihtu tossa lampussa, niin hypättiin ojaan ja ootettiin, että juna menee ohi. Junan meteli myös kuului hyvin selvästi appivanhemmille asti, ihan vieressä kun asuvat. Mää olin jo tottunut siihen enkä herännyt siihen kertaakaan, mutta Matiakselle se tuotti vähän vaikeuksia. Tottui sekin siihen vähän ajan päästä.